dinsdag 11 maart 2014

als reclame maken niet meer werkt verkooptraining zijn het beste als ze hands on worden gegeven

OK, dus u maakt wél reclame ! Is regelmatig het antwoord als je een ondernemer vraagt wat hij doet om zijn bedrijf te promoten.”Ja, natuurlijk wel. Ik adverteer”. OK. Mooi. En hoe werkt dat voor u? „Eh, hoe bedoelt u?”. Nou, wat voor resultaat heeft het adverteren op uw omzet of winst? „Tja, geen idee, dat kan je toch niet meten?” Je vraagt wel eens wat aan je klanten, maar dat vergeet je meestal dus ik ga er maar vanuit dat het positief werkt…”. Oh, dus u doet nooit wat anders.” Ja, ik doe ook wel eens wat met folderen.” En , heeft dat een beter of slechter resultaat? „Pfff, wat een vragen, ik denk hetzelfde of zoiets.

Dus het is één van de twee? „Ja, eigenlijk wel, maar we hebben ook een website, want daar komt u toch eigenlijk voor?” Ja en nee, het was eigelijk de initiator voor onze afspraak. „Hoe bedoelt u?’ Nou, u gaf al in ons telefoongesprek aan dat het alle een tijd bergafwaarts gaat met uw omzet, en dat de winst erg onder druk stond.”Ja, dat klopt.” Dus eigenlijk kan je dan concluderen dat de reclamevormen die u gebruikt, niet meer werken! „Tja, maar wat moet je dan.”

Dit is bijna letterlijk de conversatie die wij de laatste jaren in meer dan de helft van onze gesprekken te horen krijgen. Alhoewel ik eerlijkheidshalve moet toegeven dat ik het laatste zinnetje er zelf bij heb gezet. Want dat is de gedachte die mij dan te binnenschiet. Dit zegt zeker geen ondernemer, want die doet dit al jaren zo en heeft geen andere trucje. Het is ook wel te begrijpen, want het is keihard werken om je hoofd boven water te houden en dan is reclame en zeker marketing een bijzaak of vaak helemaal geen zaak.

Sales en marketing zijn in een betrekkelijk korte tijd zo veranderd, zeg maar beter geworden, dat het gros van de ondernemers dit niet bij kan houden. Ze staan daarom ook zeer sceptisch tegenover voorstellen die hun niet erg bekent in de oren klinken. Het is zelfs lastig om ze te overtuigen van al die nieuwe 'tools’, ook al heb je empirisch bewijs dat het werkt. En op korte termijn. En daar komt dan nog bij dat het eigenlijk helemaal niet zo duur is. Zeker als je een vergelijk maakt met wat een beetje advertentie kostte of het laten maken van folders. ( Van een professionele kwaliteit, dan)

Wij vragen ondernemers helemaal niet om in te stappen in een concept waarin hij of zij niet gelooft doordat hij of zij er niets van afweet. Wij zouden dat zelf ook niet doen. Maar het is wel zinnig om je hierin is te laten trainen. Binnen een avond kan dat je hele visie veranderen en ben je bijgepraat over alle nieuwe mogelijkheden en 'tools’.

Wij weten zeker dat al die nieuwe mogelijkheden enthousiasme kan opwekken bij elke recht geaarde ondernemer. Want als je weer licht ziet aan het einde van de tunnel en het besef hebt dat je voor relatief weinig geld veel kan realiseren met online marketing, krijg je weer hernieuwde energie om er tegen aan te gaan. Vraag een training aan en begin met een verse blik op morgen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten